یک برنامهنویس اپلیکیشنی را برای عینک هوشمند برند ریبن طراحی کرده که تبلیغات سطح شهر را شناسایی میکند و جلوی نمایششان را میگیرد!
البته فعلا این اپلیکیشن در دسترس عموم نیست و فقط یک ویدیوی دمو از آن ارائه شده. اما سازندهاش میگوید که برای تشخیص تبلیغات، از هوش مصنوعی گوگل (جمنای) کمک میگیرد. ویدیوی پایین را ببینید:
فاصلهی ما با ابزارهای مسدودسازی تبلیغات در دنیای واقعی چقدر است؟
سالهاست در وبسایتها با پدیدهای به نام «اد بلاکر» (Ad Blocker) آشنا هستیم. این ابزارها تبلیغات اینترنتی را برای ما مسدود میکنند تا از خواندن محتوا لذت بیشتری ببریم.
برای دنیای واقعی هم تقریبا همهچیز برای پیاده کردن این ایده آماده است. عینکهای هوشمندی مانند «Meta Ray-Ban»، میتوانند متن و تصویر را با دقت بالا تشخیص دهند. البته مشکلاتی مانند وزن زیاد و عمر کوتاه باتری هم وجود دارد، اما با پیشرفت سریع تکنولوژی، به زودی رفع خواهد شد.
این فناوری در کنار جذابیتی که دارد، سوالبرانگیز هم هست. اگر بتوانیم هر چیزی که دوست نداریم از جلوی چشممان حذف کنیم، باز هم میتوانیم واقعیت را همانطور که هست ببینیم؟ آیا این ابزارها کیفیت زندگی را بهتر میکنند یا آیندهای ترسناک و ناخوشایند را رقم خواهند زد؟
اگر بخواهیم منصفانه به این قضیه نگاه کنیم، عینکهایی که تبلیغات دنیای واقعی را حذف میکنند، هم میتواند به زندگی ما آرامش بیشتری بدهند و هم ما را با چالشهای جدیدی روبهرو کنند. آیندهای جالب در پیش است، اما شاید هم زنگ خطری باشد که ما را از دنیای واقعی دور کرده است.
نظر بدهید