سازمان تامین اجتماعی چندین ماه در پرداختهایش به پزشکان تاخیر دارد و همین موضوع سبب یک نوع کلاهبرداری جدید شده. طی چند سال گذشته هکرها به سایتها و سامانههای متعددی نفوذ کردهاند و به همین خاطر به دیتابیسهای متنوعی از مشاغل و اطلاعات مرتبط با آنها دسترسی دارند.
در کلاهبرداری تازه آنها با پزشکان تماس میگیرند و مدعی هستند از طرف بانکشان تماس میگیرند (مثلا بانک رفاه). در ادامه میگویند که سازمان تامین اجتماعی مطالبات شما را واریز کرده اما به خاطر یک مشکل به حسابتان واریز نشده. جهت رفع مشکل به یک سری اطلاعات بانکی و کد تایید نیاز داریم تا مشکل را برایتان حل کنیم».
در ادامه از پزشک شماره کارت بانکیاش خواسته میشود و در کنار آن «تاریخ انقضای کارت بانک» و «کد CVV2» را هم میگیرند (در حالی که هیچ گاه نباید این اطلاعات را در اختیار دیگران قرار دهید). سپس میگوید معوقات واریزی شما مثلا ۳۶ میلیون تومان است. اکنون یک کد تایید برایتان ارسال خواهد شد که لازم است آن را پشت تلفن بخوانید تا پول به حسابتان واریز شود!
با خواندن کد، همان اتفاقی که نباید میافتد و در عمل ۳۶ میلیون تومان از حساب پزشک برداشت میشود (و نه واریز!). علتش این است که کلاهبردار همزمان با صحبت پشت تلفن در حال خرید از یک سایت اینترنتی بوده. مشخصات کارت را از پزشک گرفته و آن کد هم رمز پویا جهت برداشت مبلغ بوده است.
در ترفند جدید، تمرکز کلاهبرداران روی سوء استفاده از مشغلههای روزمره پزشکان، حواسپرتیهای احتمالی و عجله برای دریافت طلب از سازمان تامین اجتماعی است.
لطفا توجه کنید که هیچ سازمان معتبری، چه خصوصی و چه دولتی، با شما تماس نمیگیرند و خواستار ارائه اطلاعات بسیار خصوصی – مثل رمز حسابها، اطلاعات حساب بانکی یا رمزهای پویا – نمیشوند. گاهی اوقات کلاهبرداران به اطلاعاتی از شما (مانند نام، کد ملی، شغل و حتی شماره کارت بانکیتان) هم دسترسی دارند و آنها را جهت اعتمادسازی ارائه میکنند.